Marka chce zaistnieć online? Influencer marketing, jedno z podstawowych narzędzi digitalowych, to must have w dzisiejszej strategii komunikacji. Może się wydawać, że współpraca influencer – marka wygląda dość łatwo: marka daje produkt do promocji influencerowi, płaci mu, a on reklamuje je na swoich mediach społecznościowych. Nic bardziej mylnego.
Poniżej przedstawiam najważniejsze zasady współpracy z influencerem, które koniecznie musisz poznać:
- Kim jest influencer?
Influencer to ktoś, kto ma wpływ na opinie innych, jest obserwowany przez swoich odbiorców jako lider, przez co może ich nakłonić do zakupu produktu, polubienia strony czy przyjścia na event. Pamiętaj, dobrego influencera poznasz po zaangażowaniu jego fanów, nie po ilości obserwujących!
- Dobierz odpowiedniego influencera do marki
Rozpoczynając współpracę, musisz się dowiedzieć, która grupa docelowa obserwuje influencera. Czy są to kobiety powyżej 25. roku życia, które uprawiają jogę, czy może dzieci w wieku 8–16 lat – fani Minecrafta. Zwróć uwagę na statystyki influencera, demografię, ale również na cechy charakterystyczne (sposób komunikacji, typ zdjęć) – muszą one pasować do wartości Twojej marki.
- Płacimy mu, czy nie?
Jasne, wszyscy chcielibyśmy współpracować barterowo. Jeżeli nie możemy pozwolić sobie na wynagrodzenie pieniężne, niech będzie to wartościowy barter. Żaden influencer nie stworzy dwóch postów oraz Instastory za puszkę farby. Ale za weekend w domku w górach? Czemu nie! To i tak nam się opłaci:)
- Podpiszcie umowę – zawsze!
Umowa chroni naszą współpracę. Dzięki niej nie zginiesz w gąszczu innych marek, z którymi influencer jednocześnie współpracuje, oraz możesz się odwoływać do dokumentu w przypadku niespełnienia warunków umowy. Czasem też się tak zdarza.
- Ustal rodzaj współpracy
Post na feedzie influencera? Trzy czy cztery Instastory z opisem produktu? A może post i zapisane Instastory w wyróżnionych relacjach przez miesiąc z dokładnym opisem? A co z konkursem? To wszystko możesz mieć we współpracy. Ustal dokładne oczekiwania.
- Postaw sobie cel współpracy
Zastanów się, na czym Ci najbardziej zależy. Czy potrzebujesz rozpoznawalności marki wśród nowej części grupy docelowej, a może chcesz zakomunikować specjalną ofertę z kodem rabatowym?
- Daj się wykazać!
Każdy influencer ma swój indywidualny styl. Warto zapytać go o zdanie odnośnie do formy współpracy, na pewno podsunie kilka fajnych pomysłów, w końcu to on zna swoich odbiorów najlepiej!
- Dbaj o dobrą komunikację
Traktuj influencera jak przyszłego ambasadora marki (bardzo często tak się rozwija współpraca). Odpisuj na wiadomości, oddzwaniaj, bądź miły i płać na czas.
- Mierz swój sukces!
No właśnie, tylko jak? Jest kilka sposobów. Możesz poprosić influecera o statystyki z jego social mediów (wyświetlenia, zasięg, kliknięcia w link). Możesz również zliczyć, jakie było zaangażowanie fanów (polubienia, komentarze, udostępnienia). Jeżeli zależało Tobie np. na przekierowaniach na stronę WWW produktu, możesz sprawdzić ilość wejść z mediów społecznościowych influencera za pomocą darmowego narzędzia Google Analytics.
Pozostaje jedno pytanie: czy warto? Jeżeli współpraca z influencerem przebiega po Twojej myśli i wspólnie tworzycie dobre jakościowo treści, a zaangażowanie na social mediach wzrasta, to ewidentnie macie wpływ na sprzedaż danego produktu.