Green marketing i greenwashing, czyli jak robią to inni cz.1

Najpopularniejszym trendem ostatnich czasów w świecie marketingu jest ekologia w reklamie oraz działania przyjazne środowisku, a ochrona planety stanowi istotną wartość społeczną i zyskuje coraz więcej zwolenników. Jednocześnie działania proekologiczne kreowane są przez organizacje, przedsiębiorstwa i pojedyncze jednostki, które zdają sobie sprawę z potencjału, jaki kryje się za takimi działaniami. Nikt z nas nie ma wątpliwości, że zmiana codziennych nawyków i nagłaśnianie sprawy przyczynia się do ratowania klimatu. Jednakże należy się zastanowić, czy ochrona środowiska jest jeszcze elementem społecznej odpowiedzialności, czy raczej sposobem na dostosowanie się do aktualnych trendów?

 

Green marketing, czyli bycie eko w biznesie

 

Green marketing może przybierać bardzo różne formy i odmiany. Mogą to być działania związane z określonym opakowaniem, całą linią produktów, sposobem produkcji bądź dystrybucji czy promocją ogólnych działań proekologicznych. Bazują one na słusznym przekonaniu, że konsumenci sami zaczynają wybierać artykuły, których idea zgodna jest z aktualnym trendem ekologicznym, chociażby mieli zapłacić za to więcej niż za standardowy produkt. Podejmowane w tym zakresie inicjatywy nie są już chwilową modą. To początek długofalowego procesu przeobrażeń, na którym każdy z nas może zyskać.

Jakie kampanie i inicjatywy społeczne zgodne z green marketingiem są warte zapamiętania i kto robi to dobrze?

 

1.       Ikea i proklimatyczne inicjatywy

Szwedzka Ikea to już nie tylko sklep meblowy, ale także ogromny sektor ekologicznych rozwiązań na rzecz planety i klimatu. Pracownicy firmy na każdym kroku ukazują swoje innowacyjne pomysły na to, jak żyć w zgodzie z naturą, i nie wahają się o tym opowiadać. Aktualnie najgłośniejszym ich projektem jest strategia zrównoważonego rozwoju „People & Planet Positive”, w której głównym celem jest recykling, tworzenie produktów w oparciu o odnawialne lub ponownie przetworzone surowce, a także stanie się biznesem pozytywnym klimatycznie i cyrkularnym. Na sklepach i budynkach Ikea zostało już zamontowanych 750 tysięcy paneli słonecznych, a polski oddział jest drugim co do wielkości, zaraz po rynku amerykańskim, zasobem odnawialnych źródeł energii w Ikea na świecie! Nie mniej istotne w polityce szwedzkiej firmy są działania proekologiczne takie jak: świadoma rezygnacja z produktów jednorazowych, wprowadzenie wegańskich dań do sklepów, otwarcie pierwszego sklepu z używanymi meblami, a także angażowanie się w akcje, m.in. „Pierwsza doba bez smogu” i „#NiechZyjePlaneta”, które wspierają proklimatyczne inicjatywy i zachęcają Polaków do zmiany codziennych nawyków i zmniejszenia śladu węglowego.

 

Misją Ikea jest tworzenie lepszego życia dla wielu ludzi, a to tylko mały wycinek tego, co mają do zaoferowania! O wszystkich swoich działaniach opowiadają na stronie internetowej: https://www.ikea.com/pl/pl/this-is-ikea/sustainable-everyday/. Ikea, robisz to dobrze!

 

Źródło: Ikea

 

2.       Mural, który oczyszcza powietrze

Marka Converse w ramach kampanii „City Forests” tworzy murale przyjazne środowisku. W Polsce pierwsza taka kampania powstała w zeszłym roku w Warszawie przy ulicy Zamoyskiego i muszę przyznać, prezentowała się przepięknie! Całe dzieło wykonane zostało specjalnymi farbami, których właściwości są aktywowane przez słońce, a ich największą zaletą jest możliwość eliminowania smogu i zanieczyszczeń z powietrza. W ten sposób posadzono tysiące wirtualnych drzew tam, gdzie nie byłoby to w ogóle możliwe.

Mural został stworzony przez Beatę Śliwińską i miał za zadanie apelować o równe traktowanie niezależnie od płci. Marka Converse wraz z autorką przekonuje, że wartość tę jesteśmy w stanie osiągnąć, jeśli uda nam się przełamać swoje własne bariery i połączyć działania. Co o tym myślicie? 😊

Źródło: nowymarketing.pl

 

 

3.       Przystanki z trawą

Czy Poznań to faktycznie miasto doznań? Naturalnie, że tak! W wielkopolskiej stolicy wiaty przystankowe zazieleniły się roślinami, które mają oczyszczać powietrze, walczyć z ociepleniem klimatu, dawać schronienie owadom, a także chłodzić mieszkańców w upalne dni. Dzięki ekologicznej inicjatywie AMS i Grupy MTP takich miejsc ma powstać około 30, a każde z nich jest wydajne ekonomicznie, ma ogromne korzyści ekologiczne i dodatkowo wspiera adaptację do zmian klimatu. To również dobra promocja dla miasta!

Podobne działania proekologiczne możemy zauważyć między innymi w Krakowie czy Białymstoku. Roślinnymi przystankami może pochwalić się również Warszawa, w której projekt jest realizowany przy współpracy z firmą L’Oréal. Oby tak dalej, bo w przestrzeni miejskiej jest jeszcze wiele do zrobienia i naprawienia.

 

źródło: kronika24.pl

 

Ikea, Converse i polskie miasta robią to dobrze! Wszelkie działania związane z ekologią i ochroną środowiska naturalnego pomagają i konsumentom i całej naszej planecie, nawet jeśli są częściowo powiązane z marketingiem. Coraz więcej organizacji zaraża swoją świadomą postawą i pomaga wybierać mądrze dla dobra Ziemi, a także naszego zdrowia.

Jednakże nie wszystkie firmy mają na celu faktyczną ochronę środowiska, czasami ważniejsza jest po prostu sprzedaż, bez względu na koszt. O ekościemie i greenwashingu, czyli o tym jak zarobić i się nie narobić, opowiem w drugiej części artykułu.