Osoby, które rozpoczynają swoje działania z Menedżerem reklam, czasem spotykają się z problemem odrzuconej reklamy na Facebooku. Przyczyn może być wiele, jednak najczęstszym problemem jest niezgodność z regulaminem portalu, który jest rozbudowany, a niektóre zapisy mogą być nieoczywiste – szczególnie dla początkujących użytkowników.
Weryfikacja – na czym polega i jak długo trwa?
Każda reklama podlega weryfikacji, czyli sprawdzeniu pod kątem zgodności z zasadami Facebook Ads. Proces ten może trwać do 24 h, jednak w przypadku wątpliwości względem kreacji lub treści – ulega on wydłużeniu. Dodatkowo w przypadku ustawienia na koncie reklamowym kampanii, która nie przejdzie weryfikacji, można spodziewać się, że sprawdzanie kolejnych kreacji potrwa dłużej niż standardowo.
Czego nie mogę publikować?
Zamieszczane reklamy nie mogą dyskryminować ani zachęcać do takiego zachowania – dotyczy to przynależności rasowej, etnicznej, narodowej, religijnej, wieku, płci, orientacji seksualnej, tożsamości płciowej, sytuacji rodzinnej, niepełnosprawności, choroby oraz schorzeń genetycznych. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku nielegalnych produktów lub usług, wyrobów tytoniowych, niebezpiecznych suplementów czy produktów, usług i treści dla dorosłych. Promowanie alkoholu, leków bez recepty czy produktów do odchudzania podlega ograniczeniom. Całą listę znajdziecie tutaj.
Powyższe zasady wydają się dość intuicyjne, jednak warto zwrócić uwagę na kilka specyficznych przypadków, które mogą takie nie być. Należą do nich:
- Reklama zawierająca powyżej 20% tekstu na grafice – trzeba do tego doliczyć także wykorzystane logotypy. Istnieją jednak wyjątki, w których ta zasada nie obowiązuje. Są to infografiki, okładki płyt i książek oraz plakaty. To, czy grafika spełnia ową regułę, możecie sprawdzić tutaj. Obecnie przekroczenie progu 20% nie eliminuje wyświetlania reklamy w pełni, ale wpływa na obniżenie zasięgów.
- Reklama kierująca do strony nieistniejącej, niedziałającej, zainfekowanej lub niespójnej z tematyką reklamy – dotyczy to najczęściej reklam generujących „ruch”. Jeśli reklama zawiera link przekierowujący, to działanie strony, a także znajdujące się na niej treści i obrazy podlegają weryfikacji.
- Reklama zawierająca nazwę „Facebook” – taka kreacja reklamowa jest zawsze odrzucana. Wynika to z faktu, że serwis nie chce być kojarzony z inną marką bądź wywoływać skojarzenia współpracy czy utożsamienia się z danym produktem lub usługą. W ten sposób unika również powiązań, które mogłyby negatywnie wpłynąć na jego wizerunek.
Reklama odrzucona – co wtedy?
Jeśli Twoja reklama została odrzucona i uważasz, że to działanie nie było słuszne – istnieje kilka dróg postępowania. Wyjaśnienie, z jakiego powodu kreacja reklamowa nie została zaakceptowana, znajdziesz w e-mailu, który jest podpięty do danego konta reklamowego. Pierwszą opcją jest edycja dyskusyjnych elementów reklamy. Dotyczy to zarówno zmian tekstu, grafiki czy linkowania, jak i targetowania. Możesz też złożyć odwołanie za pomocą formularza na tej stronie. Czasem jednak wystarczy niewielkie działanie, które od razu niweluje problem – polegające chociażby na naciśnięciu potwierdzenia, że zapoznałeś(aś) się z zasadami publikacji reklam i deklarujesz, że twoja kreacja reklamowa m.in. nikogo nie dyskryminuje (jest to szczególnie istotne w przypadku promowania np. ogłoszenia o pracę).
Magdalena Napierała
Social Media Specialist
Tobiasz Tomczak
Social Ads Specialist