Zazwyczaj myślimy o świętach w momencie, gdy w telewizji pojawi się ciężarówka Coca-Coli, w galerii handlowej zaczną puszczać piosenki świąteczne, a w radiu po raz pierwszy usłyszymy „LAAAST KRISTMAS AJ GEJW JU MA HART”. Jeśli w swojej pracy jesteś odpowiedzialny za prezenty świąteczne dla współpracowników, to te sygnały mogą oznaczać, że być może przespałeś okres, w którym warto było to zaplanować, zwłaszcza jeśli firma zatrudnia 100, 500, 1000 lub więcej osób. Raczej nie chcemy zostawiać tego na ostatnią chwilę, szczególnie gdy szukamy czegoś unikatowego i chcemy pozytywnie zaskoczyć, a nie rozczarować, naszych kolegów i nasze koleżanki.
Zanim jednak wyjaśnię, dlaczego warto już teraz się za to zabrać, muszę podkreślić, że jeszcze wiele firm wciąż zastanawia się, czy w ogóle warto. Jak wskazuje badanie przeprowadzone pod koniec zeszłego roku przez Nationale-Nederlanden, jedynie 22% pracowników przyznało, że otrzymuje prezent pod choinkę od swojego pracodawcy. Tak mały procent może być dla wielu zaskoczeniem, zwłaszcza biorąc pod uwagę różnicę w deklaracjach pracodawców, bowiem w badaniu przeprowadzonym przez HBRP/ICAN Institute i Edenred, „Mikołaj w pracy… Podarunki dla pracowników 2019”, ponad 70% zbadanych firm zadeklarowało, że wręcza pracownikom prezenty, szczególnie w święta Bożego Narodzenia. Oczywiście trzeba wziąć pod uwagę, że ostatnie badanie było przeprowadzone jeszcze przed pandemią. A ta zebrała obfite żniwo także w tym obszarze, ponieważ firmy często okrajały budżety, zaś zmiana trybu pracy na zdalny spowodowała, że aspekt wręczania prezentów był pomijany lub mocno ograniczany. Raport pokazuje jeszcze kilka ważnych informacji, które mogą sporo uzmysłowić pracodawcom:
- Blisko połowa (43%) pracowników bez firmowego prezentu na święta rozważa zmianę pracy w ciągu najbliższego roku.
- Podobny procent pracowników jest zdania, że prezenty są ważne już na etapie wyboru pracodawcy oraz świadczą o tym, że pracodawca o nich dba, dzięki czemu polecają go wśród znajomych.
- 74% pracowników uważa, że prezenty od firmy mają znaczenie, jeśli chodzi o budowanie satysfakcji z pracy.
- Co czwarty pracownik nie czuje satysfakcji z firmowego prezentu na święta, a co druga niezadowolona osoba wskazuje na zbyt niską wartość podarunku.
Wspomniane wyżej badania sugerują, że kwestia firmowych prezentów jest dla pracowników bardzo istotna, gdyż bezpośrednio wiąże się z docenieniem za ich pracę i zaangażowanie. Równie ważne jest to, aby prezent był dobrze przemyślany, ponieważ może mieć duży wpływ na budowanie pozytywnego wizerunku marki pracodawcy, zwłaszcza w kontekście obecnie panującego rynku pracownika i zwiększonej rotacji pracowników w firmach.
Jeśli pracujesz w firmie z dużym zatrudnieniem i stoisz przed wyzwaniem wyboru prezentów na święta dla współpracowników, pamiętaj o czterech podstawowych elementach dobrego upominku:
- Uniwersalność – gdy firma zatrudnia kilkaset osób, to niemożliwe jest, aby zadowolić wszystkich. Dość bezpiecznym rozwiązaniem są np. ładnie opakowane, dobrej jakości kawa, herbata czy słodycze – takie gotowe zestawy świąteczne możesz znaleźć w naszym centrum prezentowym, i to nawet od 1 sztuki (https://swieta.maciaszczyk.pl).
- Spójność – upominek powinien być spójny z komunikacją marketingową firmy. Według badania Ipsos przeprowadzonego dla Polskiej Izby Artykułów Promocyjnych cechy wizerunku, jakie możemy komunikować za pomocą świątecznych upominków, to m.in. kompleksowość, unikalność, rzetelność czy troskliwość. Warto zatem zadbać o jakość i spójność prezentów, aby wzmocnić pozytywny wizerunek pracodawcy.
- Pudełko/opakowanie – czasem jest ważniejsze niż sam produkt, ponieważ znacząco wpływa na to, jak prezent zostanie odebrany i jakie zrobi pierwsze wrażenie.
- Pomysł – według mnie najważniejszy element, zwłaszcza że dobry pomysł nie musi wiele kosztować, a clue dobrego prezentu to wywołanie efektu wow u obdarowanego. Przykładem takiego podejścia mogą być tzw. niezbędniki świąteczne, które są naszym autorskim pomysłem i propozycją połączenia nietypowej kreacji oraz know-how naszej drukarni – więcej na ten temat przeczytasz w artykule Marty.
W dużym skrócie – dlaczego warto zadbać o prezenty świąteczne dla pracowników:
- Poprawisz wizerunek marki pracodawcy w oczach obecnych i przyszłych potencjalnych pracowników.
- Zwiększysz motywacje pracowników, ponieważ obdarowane osoby poczują się zauważone i bardziej docenione, co będzie miało bezpośrednie przełożenie na ich zaangażowanie w realizację celów.
- Polepszysz retencję pracowników i zwiększysz ich lojalność wobec marki – pracownik zaopiekowany i doceniony ma mniejsze chęci do zmiany pracy.
A dlaczego warto już teraz planować świąteczny employer branding?
W okresie wakacyjnym, gdy większość planuje urlopy i wyjazdy, my jako Agencja żyjemy już mikołajkami i bożonarodzeniową atmosferą. To nic, że letnie słońce intensywnie świeci za oknem – dla nas i naszych klientów to już czas na planowanie różnych świątecznych akcji, m.in. prezentów dla pracowników.
Dlaczego tak szybko? A to z kilku ważnych powodów:
- Sytuacja rynkowa – każdy zdaje sobie sprawę, w jak niepewnych czasach obecnie żyjemy. Pandemia, a teraz wojna w Ukrainie, odcisnęła piętno na logistyce, a zwłaszcza na zerwanych łańcuchach dostaw i dostępie do surowców. Już teraz warto zabezpieczyć wszelkie dostawy, aby mieć pewność, że dany towar zostanie wyprodukowany i dostarczony na czas.
- Zmienność cen – efekty wysokiej inflacji chyba każdy odczuł już na swojej skórze. Cena, która dzisiaj jest aktualna, za miesiąc prawdopodobnie będzie inna, nie mówiąc o coraz słabszym kursie polskiego złotego. Dobrze jest więc wcześniej pomyśleć o składaniu zamówień, póki ceny jeszcze nie wzrosły, a towar jest dostępny.
- Big Idea – kubek z logo na święta już nie wystarczy. Oczywiście nie deprecjonujemy wręczania świątecznych kubków jako prezent dla pracowników, bo je też można ciekawie ograć, np. w formie większego zestawu świątecznego z fajnym motywem przewodnim, ale warto podejść do tematu bardziej kreatywnie. Dobrym przykładem będą wspomniane wcześniej niezbędniki na święta, które mogą być personalizowane graficznie i pod kątem zawartości dla danej firmy. Wymyślenie konceptu trwa, ale im jest lepiej przemyślany i dopracowany, tym więcej wywoła pozytywnych emocji wśród kolegów z pracy.
- Proces produkcyjny – w naszym portfolio mamy już dziesiątki tysięcy wyprodukowanych, skonfekcjonowanych i dostarczonych różnego rodzaju paczek i zestawów świątecznych dla pracowników naszych klientów i doskonale zdajemy sobie sprawę, jak ważny jest odpowiedni harmonogram, wczesne planowanie i organizacja całego procesu logistycznego. Pomysł to jedno, ale kolejnym, nie mniej istotnym elementem jest też jego realizacja – a jak dobrze wiemy, daty świąt nie przesuniemy.
- Opakowanie – mając za sobą tysiące zrealizowanych upominków pracowniczych, możemy potwierdzić, że najważniejsze jest pierwsze wrażenie. Pudełko pełni bardzo ważną funkcję, a nawet kilka: jest nie tylko zabezpieczeniem w transporcie, ale też ważnym nośnikiem informacji – powinno być spójne z całą ideą kreatywną. Nawet najbardziej ekskluzywna butelka wina, która zostanie zapakowana w niechlujne pudełko lub dostarczona w pogniecionym kartonie, może stracić w oczach obdarowanego.
Mam nadzieję, że zainspirowałem Cię do tego, aby – mimo urlopów i wakacyjnego nastroju – już teraz zabrać się za planowanie świątecznych akcji. Dzięki temu oszczędzisz sobie nerwów z racji przygotowań na ostatnią chwilę, prezenty będą kreatywne, a pracownicy mile zaskoczeni. Zachęcam Cię do współpracy z naszą Agencją, bo dobrze wiemy, jak budować pozytywne emocje!
Zaciekawił Cię artykuł? Skontaktuj się z autorem!
Dominik Sobota
kom. +48 533 339 532