Organizowanie konkursów na Facebooku jest jednym ze sposobów na powiększanie zasięgów publikowanych treści. Jest to często skuteczniejszy i tańszy rodzaj promocji, która skłoni użytkowników do większej aktywności na profilu. Należy jednak pamiętać, że nawet w tym wypadku Facebook określa zasady przeprowadzania promocji.
Pierwszą zasadą jest informowanie o promocji. W przypadku korzystania z serwisu do przekazywania informacji na temat promocji lub do przeprowadzania promocji (np. konkursów lub loterii) to organizator odpowiada za zgodną z prawem obsługę tej promocji, w tym za:
- oficjalny regulamin,
- warunki oferty i wymagania wstępne (np. ograniczenia dotyczące wieku czy miejsca zamieszkania),
- zgodność z przepisami i warunkami dotyczącymi nagród oferowanych w ramach promocji (np. zarejestrowanie promocji i uzyskanie wszelkich obowiązkowych zezwoleń).
Bardzo ważną kwestią jest zatem to, aby odróżnić konkurs od loterii. Są to dwa różne rodzaje promocji, regulowane przez inne prawa. Konkurs charakteryzuje się takim działaniem użytkownika, w którym musi on wykazać się wiedzą czy kreatywnością, a organizator, na podstawie przyjętych kryteriów, wybiera zwycięzcę. Zgodnie z prawem konkurs jest przyrzeczeniem publicznym, regulowanym przez Kodeks Cywilny w art. 919-921. Według tego prawa każdy, kto jest jego organizatorem, bez względu na to, jakiego środka przekazu zdecyduje się użyć, powinien takiego przyrzeczenia dotrzymać.
Loteria natomiast jest to taki rodzaj promocji, której zwycięzców losuje się spośród osób, które np. udzielą prawidłowej odpowiedzi na pytanie konkursowe. W świetle ustawy jest to więc gra losowa. Jeśli zdecydujemy się więc na loterię, musimy pamiętać, aby uzyskać odpowiednie zezwolenie wydawane przez izbę administracji skarbowej, gdyż organizacja gry hazardowej bez zezwolenia to przestępstwo skarbowe.
Kolejną ważną zasada jest zarządzanie promocjami. Można je przeprowadzać na stronach, grupach czy wydarzeniach i w aplikacjach na Facebooku. Nie można jednak wykorzystywać do tego prywatnych osi czasu ani połączeń ze znajomymi. Niedozwolone jest zatem stosowanie konkursów, w których używamy takich rozwiązań jak:
- „udostępnij na swojej osi czasu, aby wziąć udział w promocji”,
- „udostępnij na osi czasu znajomego, aby uzyskać dodatkowe udziały w promocji”,
- „oznacz znajomych w tym poście, aby wziąć udział w promocji”.
Tego typu konkursy czy loterie są niestety na porządku dziennym. Pokazuje to, jak wielu użytkowników łamie regulamin niedozwolonymi promocjami.
Istotną zasadą prowadzenia promocji jest także to, że organizator promocji jest zobowiązany umieścić w opisie promocji informacje o tym, że serwis Facebook jest w pełni zwolniony z odpowiedzialności przez każdego jej uczestnika, a także że promocja nie jest w żaden sposób przez serwis sponsorowana, popierana ani przeprowadzana czy też z nim jakkolwiek związana.
Konkursy i loterie to wciąż jeden z najbardziej angażujących formatów, który może dać nam dużo jakościowego contentu oraz pozwoli pozyskać nowych fanów. Pamiętajmy jednak o regulaminie, który nas obowiązuje, oraz o tym, aby promocja była legalna, by nie narażać się na nieprzyjemności.