Logo marki a konsumenci

Zanim rozwikłamy tytułową zagadkę, zastanówmy się, jak wyróżnić swoją markę na tle innych. Możemy mieć na to milion pomysłów, ale najważniejszą i pierwszorzędną kwestią, o której powinien pomyśleć każdy, kto prowadzi biznes, nawet jednoosobową działalność gospodarczą – jest… identyfikacja wizualna. Wpływa ona przede wszystkim na rozpoznawalność marki oraz spójność komunikacji offline i online. Jest wypadkową tego, co zawiera strategia komunikacji, kluczowych cech wpływających na niepowtarzalność marki oraz wartości przyświecających firmie. Identyfikacja wizualna zatem to nic innego jak połączenie kilku elementów graficznych i wizualnych, które w najlepszy możliwy sposób oddadzą charakter marki.

Ten krótki wstęp pozwoli nam już teraz stwierdzić, że dobrze zaprojektowane logo jest niepowtarzalną szansą na to, żeby marka zapadła klientom w pamięć. Faktem jest, że chętniej wybieramy produkty marek, które są nam znane, z którymi jesteśmy bardziej obyci, chociażby wzrokowo. Bo jednym z celów identyfikacji wizualnej jest wzbudzanie konkretnych uczuć wśród konsumentów. Nie bez znaczenia są tu kolory! McDonald’s związany jest z kolorami żółtym i czerwonym, które kojarzą się z jedzeniem, a tym samym wzmagają głód, a IKEA czy PKO Bank polski bazują na kolorze niebieskim, który ma wzbudzać zaufanie.

A skoro już jesteśmy przy pamięci, Amerykanie przeprowadzili badanie (przeczytasz o nim tutaj), podczas którego 156 uczestników w wieku od 20 do 70 lat miało narysować logo 10 znanych marek (m.in. Adidas, Burger King, Domino’s, IKEA czy Apple) z pamięci właśnie, bez wspierania się żadnymi materiałami! Wyniki tego ciekawego eksperymentu pokazały, że wszechobecnie występujące atrybuty graficzne wielkich firm nie są dokładnie wyryte w naszej pamięci, a raczej istnieją jako rozmyte wizje, które w mniejszym lub większym stopniu zawierają elementy nawiązujące do właściwego logo.

Teraz zadanie dla Ciebie ☺. Chodzimy na kawę do najsłynniejszej sieci amerykańskich kawiarni, codziennie korzystamy z komputerów firmy z nadgryzionym jabłkiem. To dowód na to, że z niektórymi emblematami mamy styczność każdego dnia. Czy jesteś więc w stanie odpowiedzieć, czy syrena w logo Starbucksa ma koronę, albo w którą stronę skierowany jest listek w logo Apple? Nie jest to takie oczywiste, prawda?
Na podstawie wspomnianego wyżej badania można pokusić się o pewne wnioski, że ludzie dobrze radzą sobie z zapamiętywaniem kolorów – co potwierdza sens zajmowania się psychologią kolorów w marketingu, podczas gdy mają niemały problem z odtworzeniem bardziej skomplikowanych kształtów i elementów w logo. Problematyczne może być też ewoluowanie znaku graficznego danej marki, ponieważ wiele osób błędnie łączy stare i nowe jego wersje w jedną całość.

Warto zatem już na etapie tworzenia identyfikacji wizualnej lub rebrandingu pomyśleć nie tylko o idealnym graficznym zaprezentowaniu idei marki, ale także o odczuciach konsumentów. O tym, jak w prosty i zrozumiały sposób do nich mówić, żeby ich przyciągnąć. Chętnie Ci w tym pomożemy! Skontaktuj się z nami już dziś ☺